Transakcje bezgotówkowe na stacjach paliw to konieczność.

Umożliwienie płatności kartą i telefonem stało się już na stacjach paliw normą. Jest to wyjście naprzeciw przyzwyczajeniom klientów i dbanie o ich wygodę. Dzięki szybkim i wygodnym transakcjom bezgotówkowym można także zwiększyć sprzedaż i skrócić kolejki, co również wpływa na komfort klientów i skłania ich bardziej do powrotu na daną stację.

Powszechność transakcji bezgotówkowych

W Polsce konsumenci coraz częściej zamiast gotówki wybierają karty. Wg statystyk NBP w 2019 mieli oni w portfelach aż 42 miliony tych środków płatniczych. Badania IBRIS z kolei pokazują, że aż 33% konsumentów korzysta tylko z bezgotówkowych form płatności i oczekuje, że za towary lub usługi będzie mogło zapłacić właśnie w ten sposób.

Przybywa także w naszym kraju samych terminali płatniczych, gdyż przedsiębiorcy dostosowują się do potrzeb i oczekiwań klientów. W 2019 roku mieli w posiadaniu aż 822 tys. urządzeń POS, co sprawia, że obecnie w większości miejsc można już płacić bezgotówkowo.

Wyjątkowo popularne są także transakcje zbliżeniowe – wg statystyk Narodowego Banku Polskiego z trzeciego kwartału 2019 r. stanowią już 86% wszystkich płatności kartą. Polska zajęła w związku z tym jedno z czołowych miejsc w Europie pod względem tego typu operacji. Sprzyja temu fakt, że w związku z epidemią w roku 2020 podniesiony został limit kwoty, przy której klient nie jest zobowiązany do wprowadzania kodu PIN – obecnie jest to 100 zł. Wyższy limit bezdotykowej transakcji sprzyja higienie i bezpieczeństwu, ale podnosi również dynamikę realizowania transakcji i pozwala obsłużyć więcej klientów w tym samym lub krótszym czasie.

Epidemia 2020 roku przyspieszyła i tak obserwowany trend w płatnościach zbliżeniowych. Zachęcał do nich m.in. Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej ds. Usług finansowych, Valdis Dombrovskis a z inicjatywą zwiększenia limitów płatności zbliżeniowych do kwoty 50 EUR wystąpił także Europejski Urząd Nadzoru Bankowego. Wszystko to z troski o zdrowie konsumentów oraz pracowników firm.

Klienci dokonują transakcji nie tylko za pomocą kart płatniczych. W tym celu wykorzystują także telefony i zegarki, co umożliwia obsługa w terminalach technologii NFC. Dużą popularnością cieszy się także stworzony przez polskie banki system BLIK, pozwalający na płatność za pomocą kodu wygenerowanego w aplikacji mobilnej. Z BLIK-a korzysta w Polsce aż 3,5 miliona konsumentów dokonujących kwartalnie 50 mln transakcji, a ich liczba stale dynamicznie rośnie.

Dlaczego zainstalować terminal na stacji paliw

Obecnie niemal nie sposób znaleźć w Polsce stację paliw nieobsługującą płatności bezgotówkowych. Wynika to nie tylko z chęci przedsiębiorców do wychodzenia naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom konsumentom, ale także spowodowane jest realnymi korzyściami dla biznesu realizującego tego rodzaju transakcje.

Obsługa płatności elektronicznych przyczynia się do wzrostu średniej wartości zamówienia, ponieważ kupujący nie musi liczyć się z ilością posiadanej przez siebie gotówki. W przypadku stacji paliw oznacza to, że klient częściej zatankuje „do pełna”, zamiast do określonej kwoty zdeterminowanej stanem portfela. Chętniej także zrobi dodatkowe zakupy w sklepie, które przecież w dużej mierze decydują o dochodach stacji paliw.

Płatności bezgotówkowe ograniczają także kolejki. Realizacja transakcji elektronicznych przebiega wyraźnie szybciej niż płacenie gotówką, gdyż nie wymaga odliczenia przez klienta kwoty do zapłaty i czekania na wydanie reszty przez pracownika.

Krótsze kolejki przekładają się także na większą ilość obsłużonych osób. Trzeba też pamiętać, że klient, zanim zapłaci, pozostawia samochód na stanowisku tankowania. W związku z tym kolejni klienci mogą zrezygnować ze skorzystania z usług stacji, widząc, że stanowiska są zajęte i oczekują do nich kolejne samochody.

Tankowanie oraz przejście do miejsca realizacji płatności wymaga również więcej czasu niż skorzystanie z usług typowego sklepu. Tym bardziej nie warto tego czasu przedłużać, generując dłuższe kolejki.

Terminale POS umożliwiają także klientom korzystanie z dodatkowych usług. Mogą oni m.in. wypłacić gotówkę (przez co nie muszą udawać się do bankomatu) czy zapłacić w walucie swojej karty (DCC). Udostępnienie tej funkcjonalności stanowi wyciągnięcie ręki do zagranicznych klientów, gdyż podczas zakupów są oni świadomi, ile tak naprawdę płacą, widząc na ekranie terminala kwotę w znanej sobie walucie.

Dla stacji benzynowych podstawowe znaczenie ma także obsługa kart flotowych. Klient zdecydowanie chętniej wybierze stację, która umożliwia mu realizację płatności za pomocą środków przeznaczonych na cel tankowania przez jego pracodawcę. Nie będzie istniała wtedy konieczność rozliczania z pracodawcą paragonu opiewającego na kwotę wydaną na stacji.

Wybierz płatności bezgotówkowe

Powszechność płatności bezgotówkowych na stacjach paliw wynika z niepodważalnych zalet tego typu rozwiązań. Ponadto w kontekście przyzwyczajeń klientów, kupujący może być nieprzyjemnie zaskoczony faktem, że nie ma możliwości zapłacenia za tankowanie kartą. Jako że już faktycznie zakupił paliwo, sytuacja braku u niego gotówki może prowadzić do skomplikowanych konsekwencji.

Wszystko to sprawia, że terminale POS na stacji paliw są już absolutną koniecznością i nie decydując się na nie, znacznie zmniejszamy satysfakcję klientów oraz pozostajemy w tyle za konkurencją. Dlatego też warto skorzystać z oferty nowoczesnych urządzeń PayTel, otwierając się na płatności elektroniczne, szczególnie te najbardziej innowacyjne rozwiązania, które niebawem zapewne staną się standardem oczekiwanym przez klientów.

Powiązane artykuły

Masz pytania?
Potrzebujesz więcej informacji?

Zadzwoń teraz, aby porozmawiać o najlepszym rozwiązaniu płatniczym dla Twojej firmy.

Skontaktuj się z nami