Problemy z płatnościami gotówką w gastronomii.

Gastronomia jest branżą, w której nadal często operuje się gotówką. Ten niegdyś jedyny sposób rozliczeń obecnie jednak wydaje się archaiczny i niewygodny w porównaniu z transakcjami bezgotówkowymi. Jakie problemy wiążą się z obrotem banknotami?

Dlaczego gotówka zawodzi?

Jednym z największych problemów związanych z gotówką jest to, że musi się ona fizycznie znajdować w lokalu. Znacznie ogranicza to możliwości operowania pieniędzmi, ponieważ ich ilość zależna jest np. od dziennego utargu czy ewentualnych zakupów towarów niezbędnych dla bieżącego funkcjonowania biznesu.

Problem ten widoczny jest między innymi podczas wydawania klientom reszty. Często może się zdarzyć, że klient dysponuje jedynie banknotem o wysokim nominale i obsługa ma problem z rozmienieniem go. Może to prowadzić do przestoju w obsłudze w lokalu czy nawet zmuszania klienta do samodzielnego rozmieniania pieniędzy.

Dla wielu klientów kłopotliwy jest także sam fakt, że lokal wymaga płatności gotówką. Obecnie jesteśmy przyzwyczajeni do wygodnych płatności kartą czy nawet telefonem i wielu z nas zwyczajnie nie nosi pieniędzy w portfelu – według badań IBRiS aż 20% Polaków na co dzień nie ma przy sobie gotówki. Gdy lokal nie umożliwia płatności kartą, klient może zrezygnować z zamówienia, co oznacza wymierną stratę dla biznesu.

Korzystanie z gotówki rodzi także ryzyko popełniania błędów przez obsługę. Wydawanie reszty wymaga precyzyjnego wyliczania odpowiednich kwot i przy wielu transakcjach może dochodzić do pomyłek. Zawsze mają one niekorzystne skutki dla lokalu, gdyż albo traci on pieniądze, albo naraża się na utratę zaufania klienta.

Płatność gotówkowa jest szczególnie kłopotliwa dla cudzoziemców. Zdarza się, że nie dysponują oni odpowiednią ilością gotówki w walucie danego kraju lub w ogóle nie starają się o jej nabycie. Często również, słabo znając walutę, ze względów bezpieczeństwa preferują płatności bezgotówkowe, w których łatwiej o weryfikację rozliczeń. W takim przypadku, oczekując wyłącznie gotówki, niestety tracimy klienta, gdyż nie ma on możliwości skorzystania z naszych usług.

Banknoty w czasach zarazy

Epidemia koronawirusa ukazała nam jeszcze jeden problem związany z obrotem gotówką. Ze względu na to, że banknoty i monety przekazywane są z rąk do rąk, coraz więcej klientów obawia się zarażania. Wirus rzeczywiście może pozostawać na pieniądzach od kilku do kilkunastu godzin.

Co prawda WHO uspokaja, że dotykanie pieniędzy nie jest zbyt częstym sposobem na zarażenie się koronawirusem, jednak transakcje bezgotówkowe stały się ostatnio znacznie częściej wybierane przez klientów, choćby ze względu na komfort psychiczny tego rozwiązania.

Sprzyjają temu apele banków, administracji publicznej czy takich organizacji jak Fundacja Polska Bezgotówkowa, zachęcających do korzystania podczas transakcji z kart i telefonów. Badania pokazują, że klienci stosują się do tych zaleceń – udział płatności bezgotówkowych w całości przychodów lokali gastronomicznych już na początkowym etapie epidemii wyraźnie wzrósł. W grupie badanych lokali gastronomicznych w dniach od 8 do 17 marca wzrost ten wyniósł prawie 18%, do wartości 90%.

Środki wzmożonej ostrożności nie znikną z naszej rzeczywistości zbyt prędko, przez co jest to bardzo prawdopodobne, że nowe przyzwyczajenia klientów zostaną z nimi na stałe. Tym bardziej warto myśleć o tworzeniu ułatwień dla klientów chcących płacić bezgotówkowo, przyszłościowo odpowiadając na potrzeby klienta.

Rozwiązanie – płatności bezgotówkowe

Z terminali płatniczych korzysta już większość restauracji w Polsce, a pojawiają się też takie, które akceptują jedynie płatności bezgotówkowe. Jest to przyszłość, gdyż wraz z pojawieniem się transakcji zbliżeniowych oraz płatności telefonami czy smartwatchami rezygnacja klientów z banknotów wydaje się tylko kwestią czasu.

Warto postawić na transakcje bezgotówkowe, korzystając z nowoczesnych terminali. Przełożyć się to może na wzrost dochodów i zadowolenia klientów, a także będzie wygodne dla obsługi lokalu, która dzięki temu może pracować sprawniej i bardziej efektywnie.

Powiązane artykuły

Masz pytania?
Potrzebujesz więcej informacji?

Zadzwoń teraz, aby porozmawiać o najlepszym rozwiązaniu płatniczym dla Twojej firmy.

Skontaktuj się z nami