Płatności elektroniczne a branża transportowa

Transakcje bezgotówkowe stały się już powszechne i klienci oczekują, że będą mogli zrealizować je w każdym miejscu. Dotyczy to także branży transportowej, dlatego coraz częściej można spotkać terminale płatnicze np. w taksówkach. Dlaczego warto wkroczyć w erę cyfrowego pieniądza?

Powszechne transakcje elektroniczne

Polacy coraz częściej rezygnują z płatności gotówką. Jak pokazuje badanie IBRIS, 33% konsumentów w ogóle z niej nie korzysta. NBP wskazuje natomiast, że w 2019 roku w portfelach mieszkańców Polski znajdowało się już 42 milionów kart płatniczych.

Związana z tym jest także ilość terminali POS w firmach. W 2019 roku w sklepach i innych przedsiębiorstwach znajdowało się 822 tys. tych urządzeń i ich ilość nieustannie dynamicznie rośnie. Dzięki temu konsumenci przyzwyczaili się już do faktu, że prawie wszędzie mogą zapłacić elektronicznie.

Wyjątkowo popularne są także transakcje zbliżeniowe. W Polsce stanowią 86% wszystkich płatności bezgotówkowych, co stanowi jeden z najwyższych wyników w Europie. Zjawisko to może jeszcze narastać, gdyż od marca 2020 roku limit transakcji zbliżeniowych bez konieczności podawania kodu PIN został podniesiony do 100 zł.

Zegarkiem i telefonem

Klienci często płacą także telefonem czy smartwatchem. Umożliwia to technologia NFC. Dzięki niej klient nie musi mieć przy sobie karty płatniczej, aby zrealizować transakcję. W przypadku inteligentnych zegarków wystarczy do tego urządzenie z systemem Android lub IoS z zainstalowaną odpowiednią aplikacją. Może być to Google Pay, do którego użytkownik przypisuje swoją kartę płatniczą. Podobnie działa Apple Pay, Garmin Pay czy Samsung Pay.

Podobnie wygląda płatność za pomocą telefonu. Potrzebne jest w tym celu urządzenie obsługujące NFC oraz aplikacje Google Pay lub Apple Pay. Wystarczy wtedy, że użytkownik zbliży telefon do terminala, aby zrealizować transakcję. Środki zostaną automatycznie pobrane z jego karty a płatność odnotowana w aplikacji.

Wygodny BLIK

Polacy obdarzyli zaufaniem także BLIK – system płatności stworzony przez polskie banki (m.in. PKO, ING i mBank). BLIK jest zintegrowany z aplikacjami mobilnymi banków i polega na realizacji transakcji za pomocą aplikacji instalowanej w telefonie.

Program przy każdej płatności generuje kod, który użytkownik podaje sprzedawcy. W ten sposób środki zostają pobrane z jego konta. Klient nie musi zatem posiadać przy sobie karty płatniczej.

System pozwala nie tylko na realizację transakcji w terminalach płatniczych, ale także umożliwia wypłacanie pieniędzy z bankomatu, płacenie na stronach sklepów internetowych czy przelewanie pieniędzy na numer telefonu.

Z BLIK-a korzysta już 3,5 miliona aktywnych użytkowników, którzy kwartalnie dokonują prawie 50 milionów transakcji.

Warto ograniczyć gotówkę

Preferencje konsumentów dotyczące sposobów płatności decydują o tym, że instalacja terminali w taksówkach i innych płatnych środkach transportu indywidualnego jest coraz bardziej powszechna.

Gotówka dla klientów staje się powoli archaiczną i niewygodną formą przeprowadzania transakcji. Wymaga monitorowania i uzupełniania stanu portfela, wizyt w bankomatach oraz kłopotania się z drobnymi.

Konieczność posiadania odpowiedniej ilości gotówki w celu wydawania klientom reszty stanowi kłopot także dla kierowcy, szczególnie gdy klient dysponuje tylko banknotem o większym nominale.

W przypadku taksówek klienci mogą także nieraz zamawiać samochód pod kątem możliwości realizacji płatności elektronicznej. Jeżeli taksówkarz jej nie obsługuje, traci szansę na kurs.

Może zdarzyć się także, że pasażerowie uznają transakcje bezgotówkowe w pojazdach za oczywistość. Gdy przychodzi do rozliczenia, a okazuje się, że jest to niemożliwe, muszą odbywać dodatkowy kurs do bankomatu. Może to skutkować skargami do centrali firmy taksówkarskiej.

Ważnym czynnikiem przemawiającym ostatnio za transakcjami elektronicznymi, szczególnie zbliżeniowymi, stała się epidemia koronawirusa w 2020 r. Płatności bezgotówkowe uważane są za bezpieczniejsze, ponieważ nie dochodzi do kontaktu z przechodzącymi z rąk do rąk pieniędzmi.

Transakcje zbliżeniowe rekomendował np. Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej ds. Usług finansowych Valdis Dombrovskis. Europejski Urząd Nadzoru Bankowego wystąpił za to z inicjatywą zwiększenia limitów płatności zbliżeniowych do kwoty 50 EUR.

Skoro w taksówkach powszechne stały się ekrany uniemożliwiające kontakt pasażera z kierowcą, wydaje się daleko idącą nieostrożnością ryzykowanie przenoszeniem drobnoustrojów za pośrednictwem gotówki.

Wszystkie te czynniki sprawiają, że instalacja terminali płatniczych przez dostawców usług transportowych wydaje się obecnie koniecznością. Jest to zgodne z trendami na rynku oraz przyzwyczajeniami konsumentów.

Nowoczesne terminale płatnicze

Zaawansowane technologie wykorzystywane w terminalach POS umożliwiają klientom wygodne płatności kartą, telefonem czy za pomocą aplikacji. Zgodne jest to z ich przyzwyczajeniami, gdyż coraz częściej rezygnują oni z gotówki na rzecz transakcji elektronicznych. Na co należy zwracać uwagę, wybierając urządzenie dla siebie?

Ergonomiczne i wygodne

Dla taksówek i usług transportowych odpowiednie będą jedynie terminale mobilne (mPOS). Są wygodne i poręczne, przez co można je przewozić w samochodzie, by klienci wygodnie realizowali transakcje po zakończonych kursach.

mPOS wymagają ładowania, ale ich bateria starcza na długo. Ponadto ładować je można za pomocą gniazdka w samochodzie, wobec czego nie występuje problem z przerwą w działaniu urządzenia.

Połączenie z internetem podczas transakcji następuje za pośrednictwem GPRS lub 3G. Umożliwia to szybką i stabilną komunikację. Dzięki temu nie ma potrzeby, by klient niepotrzebnie oczekiwał na realizację płatności.

Podczas wyboru urządzenia warto zwrócić uwagę na następujące jego cechy:

  • moduł NFC: technologia NFC pozwala klientowi realizować transakcje przy pomocy telefonu lub smartwatcha. W środkach transportu, gdzie należne kwoty są stosunkowo małe i klientowi zależy na czasie, ten sposób płatności jest coraz chętniej wybierany,
  • procesor szyfrujący: służy on obsłudze procesów szyfrowania oraz deszyfrowania, które są niezbędne do przeprowadzania bezpiecznych transakcji,
  • standardy bezpieczeństwa: terminal powinien obsługiwać standardy PCI-PTS,
  • ergonomia: należy zwrócić uwagę, by urządzenie było poręczne, wygodne w użyciu i zajmowało w samochodzie niewiele miejsca.

Terminale zintegrowane z kasą fiskalną

Obecnie w płatnych środkach transportu niezbędne jest posiadanie kasy fiskalnej. Można ją jednak zintegrować z terminalem mPOS, co znacznie ułatwia przeprowadzanie transakcji.

Gdy kierowca wprowadza kwotę za przejazd w kasie, automatycznie pojawia się ona w terminalu. Sprawia to, że nie ma potrzeby wprowadzania jej ręcznie. Rzadziej zdarzają się wtedy także pomyłki.

Przy transakcjach bezgotówkowych istotne są kwestie bezpieczeństwa. Warto wyposażyć się w urządzenie POS, które w natywny sposób może zostać zintegrowane z kasą fiskalną przy pomocy innowacyjnego protokołu ECR-EFT, który gwarantuje jego najwyższy standard.

Inne funkcjonalności terminali

Oprócz przeprowadzania typowych transakcji płatniczych terminale mogą wykonywać także inne działania. Są to np.:

  • obsługa kart przedpłaconych

Karty przedpłacone pozwalają klientowi szybko dokonywać płatności za kurs i uiszczać opłatę zbiorczą raz w miesiącu. Rozwiązanie to jest korzystne dla osób, które często korzystają z usług transportowych lub otrzymują je od pracodawcy w celach służbowych, które stanowią duży procent przejazdów realizowanych w miastach. Jeśli karty są honorowane przez korporacje taksówkarskie i samych taksówkarzy, zyskują oni dzięki temu więcej lojalnych klientów.

  • płatność telefonem BLIK

Stworzony przez polskie banki system BLIK umożliwia płatności za pomocą aplikacji zainstalowanej w telefonie. Program generuje przy każdej transakcji kod, który klient podaje kierowcy, aby opłacić kurs. Dzięki temu nie ma potrzeby, by miał przy sobie kartę płatniczą. Kwota jest automatycznie ściągana z powiązanego z systemem konta bankowego klienta. Obecnie z BLIK-a korzysta ponad 3,5 mln osób.

  • Płatność w walucie karty (DCC)

DCC umożliwia klientom wybór waluty transakcji. Na ekranie terminala podczas procesu dokonywania płatności wyświetla się kwota za kurs w walucie karty przeliczana wg na bieżąco aktualizowanego kursu. Rozwiązanie to jest skierowane do zagranicznych klientów, którzy dzięki temu są bardziej świadomi, ile w istocie płacą za usługę, czują się również bezpieczniej, mogąc dokonać płatności w dobrze im znanej, rodzimej walucie, widząc kwotę i kurs przeliczenia na wyświetlaczu terminala przed potwierdzeniem transakcji.

Niezbędne terminale

Przyzwyczajenia płatnicze klientów decydują o tym, że terminale w branży transportowej stają się powszechne. Osoby korzystające z płatnych przejazdów coraz częściej realizują transakcje za pomocą kart czy telefonów. Jest to szybsze i wygodniejsze niż operowanie gotówką.

Z tego powodu obecnie koniecznością stało się instalowanie terminali mobilnych w środkach transportu. Są one wygodne, zajmują mało miejsca i cechują się szybkim oraz bezawaryjnym działaniem. Ułatwiają także pracę kierowcom, którzy nie muszą posiadać przy sobie odpowiedniej ilości gotówki w celu wydawania reszty. Warto zatem zainwestować w mPOS, by sprostać wymaganiom rynku i klientów.

Powiązane artykuły

Masz pytania?
Potrzebujesz więcej informacji?

Zadzwoń teraz, aby porozmawiać o najlepszym rozwiązaniu płatniczym dla Twojej firmy.

Skontaktuj się z nami