Płatność bezgotówkowa szansą na pozyskanie klientów w branży medycznej.

Przyzwyczailiśmy się już do tego, że w sklepach możemy zapłacić za zakupy bez użycia gotówki. Tego samego oczekujemy od aptek i placówek medycznych. Wiedzą o tym właściciele firm i aby sprostać oczekiwaniom klientów, masowo instalują terminale POS. Nie warto pozostawać w tyle za konkurencją!

Polska płaci kartą

Płatności bezgotówkowe upowszechniły się do tego stopnia, że 33% konsumentów korzysta tylko z nich (wg badania IBRIS). Polacy noszą w portfelach łącznie prawie 42 miliony kart płatniczych.

Wskazuje to na wyraźny trend odwrotu od gotówki, która jest kłopotliwym środkiem płatniczym – trzeba dbać o to, by mieć jej przy sobie odpowiednią ilość i uzupełniać stan portfela odwiedzając bankomaty.

Płacenie gotówką zajmuje też stosunkowo dużo czasu – musimy ją wyliczyć i poczekać na wydanie reszty. Jeżeli porównać to z najpopularniejszym obecnie sposobem płacenia kartą, czyli płatnościami zbliżeniowymi, operowanie fizycznymi pieniędzmi okazuje się wyjątkowo niepraktyczne.

Wygody w płatnościach są zresztą o wiele liczniejsze. Popularne stają się transakcje w ogóle niewymagające posiadania przy sobie karty. Służy do tego system BLIK, dzięki któremu możemy płacić po prostu telefonem, akceptując transakcję w aplikacji mobilnej. Z BLIK-a korzysta już 3,5 mln klientów.

Technologia NFC umożliwia także płatności po zbliżeniu do terminala telefonu lub smartwatcha. Klient nie musi zatem w ogóle wyciągać z kieszeni portfela (a przede wszystkim go nosić), by przeprowadzić transakcję. Trudno o większą wygodę przy codziennych, szybkich zakupach.

Podążaj za potrzebami klientów

Wszystko wskazuje na to, że klienci chcą płacić i powszechnie płacą bezgotówkowo. Co więcej, ten trend bez wątpienia się utrzyma i w przyszłości gotówka powoli zacznie odchodzić do lamusa. Warto jak najszybciej otworzyć się na potrzeby klientów, przyzwyczajając ich do przyjmowania wygodnych metod regulowania należności i budując swoją przewagę konkurencyjną.

Na tendencje zachowań wśród klientów od razu reagują firmy. Wg statystyk Narodowego Banku Polskiego do III kwartału 2019 r. w naszym kraju było zainstalowanych aż 867,7 tys. terminali POS. Klienci coraz silniej przyzwyczajają się do tego, że prawie wszędzie zapłacą kartą. Gdy firma przyjmuje jedynie gotówkę, stanowi to dla nich nieprzyjemne zaskoczenie.

Dotyczy to także aptek i placówek medycznych. W tej branży klient często musi wydawać większe kwoty. Usługi medyczne i leki nie są najtańsze, zdarza im się kumulować w większe sumy, przez co kupujący może zwyczajnie nie mieć przy sobie odpowiedniej ilości gotówki. Ponadto w aptece nie zawsze wiemy, ile zapłacimy za przepisane leki. Klient może zdecydować się w związku z tym już z góry na miejsce, gdzie może zapłacić kartą. Oszczędzi mu to wizyty w bankomacie i obaw o brak gotówki podczas zakupów.

Konkurencja już ma POS

Przedsiębiorcy powszechnie kierują się już preferencjami klientów w kwestii płatności. Wg badania przeprowadzonego przez Mastercard w 2018 r. połowa właścicieli firm zauważa, że liczba transakcji bezgotówkowych rośnie. Płatności kartą u 20% z nich stanowią 40-60% obrotów firmy a u jednej trzeciej między 21 a 40%.

Małe i średnie firmy chętnie przy tym korzystają z Programu Polska Bezgotówkowa. Jest to inicjatywa Związku Banków Polskich, Ministerstwa Rozwoju, agentów rozliczeniowych oraz organizacji płatniczych Visa i Mastercard, która ma na celu wsparcie przedsiębiorców w jak najszybszym dostosowaniu się do wymogów rynku oraz popularyzację płatności bezgotówkowych.

Korzystając z Programu, przez pierwszy rok można uniknąć opłat za dzierżawę terminala kosztów prowizji za przyjmowane transakcje bezgotówkowe. Warunkiem uczestnictwa w nim jest nieposiadanie w ciągu ostatnich 12 miesięcy terminala płatniczego.

O popularności Polski Bezgotówkowej świadczy fakt, że za pomocą terminali zainstalowanych przez beneficjentów programu zrealizowano już transakcje na kwotę 10 mld zł. Warto skorzystać z tej szansy, aby pozostać konkurencyjnym i sprostać bezgotówkowym wymaganiom klientów.

Powiązane artykuły

Masz pytania?
Potrzebujesz więcej informacji?

Zadzwoń teraz, aby porozmawiać o najlepszym rozwiązaniu płatniczym dla Twojej firmy.

Skontaktuj się z nami