Jaki terminal płatniczy dla apteki lub placówki medycznej?

Czasy, kiedy w aptekach czy placówkach medycznych płaciło się jedynie gotówką, zdecydowanie się już minęły. Obecnie terminale płatnicze są normą w tego typu punktach, co pokrywa się z rynkowymi oczekiwaniami klientów, przyzwyczajonych do transakcji bezgotówkowych. Jakie urządzenie do przyjmowania płatności będzie optymalne dla branży medycznej?

Terminal to podstawa

Obecnie apteki czy prywatne placówki medyczne, które przyjmują płatność wyłącznie gotówką, to coraz większa rzadkość. Wynika to między innymi z tego, że klient realizujący receptę nie wie, ile dokładnie będzie kosztowało jej wykupienie. Często są to wysokie kwoty, na które może nie mieć przygotowanej odpowiedniej ilości gotówki. Podobnie jest zresztą w placówkach medycznych, gdzie klient musi uregulować nieraz znaczną należność za serię badań czy procedur.

Najważniejsze jednak są współczesne przyzwyczajenia konsumentów i tendencje w ich zachowaniach podczas dokonywania zakupów. Coraz rzadziej używają oni gotówki, za to chętnie korzystają z kart płatniczych czy płacą telefonami. Decyduje o tym wygoda transakcji bezgotówkowych, które można zrealizować szybko, mając ponadto wgląd w historię zakupów poprzez bankowość internetową, czyli możliwość monitorowania i kontrolowania wydawanych środków.

Klienci szczególnie chętnie korzystają z płatności zbliżeniowych. Wg statystyk Narodowego Banku Polskiego z trzeciego kwartału 2019 r. w ten sposób realizowanych było 86% transakcji kartą w sklepach i innych placówkach wyposażonych w terminale POS. Powszechność posiadania smartfonów, a coraz częściej też inteligentnych zegarków sprawiła, że klienci chętnie płacą za ich pomocą zbliżeniowo, dzięki czemu nie muszą mieć ze sobą karty płatniczej.

POS dla farmacji i medycyny

POS to terminale stacjonarne, co odróżnia je od mPOS, czyli terminali mobilnych. Dla apteki czy placówki medycznej POS są optymalnym rozwiązaniem, ponieważ transakcji dokonuje się zawsze w konkretnym punkcie, np. przy ladzie aptecznej lub w recepcji przychodni.

Terminale stacjonarne korzystają ze stałego łącza internetowego i sieci energetycznej, dzięki czemu nie wymagają bieżącego ładowania. Gwarantuje to szybką i bezawaryjną realizację transakcji, bez niepożądanych przestojów, zmuszających klienta do oczekiwania.

Jeżeli placówka nie jest podłączona do internetu, możemy się zdecydować na POS wyposażony w moduł GPRS. Jest to skuteczny sposób na szybką i wydajną bezprzewodową transmisję danych.

Znaczenie przy wyborze terminala mają następujące elementy:

  • moduł NFC: dzięki niemu klient może dokonywać płatności przy pomocy telefonu czy inteligentnego zegarka. Ułatwia to także płatności BLIK,
  • procesor szyfrujący: od jakości procesora szyfrującego zależy szybkość i bezpieczeństwo procesu szyfrowania oraz deszyfrowania danych,
  • standardy bezpieczeństwa: ważne, żeby terminal spełniał takie standardy jak PCI-PTS, które gwarantują jakość zabezpieczeń transakcji,
  • ergonomia: terminal powinien być wygodny w użyciu i nie zajmować przesadnie dużo miejsca,
  • PIN-pad: jest to urządzenie z klawiaturą, które pozwala na wprowadzenie kodu PIN przy transakcjach. Zwiększa to wygodę płatności.

Wygoda kasoterminala

Wygodnym rozwiązaniem jest integracja terminala z kasą fiskalną, która pozwala na uspójnienie wykonywanych transakcji. Towar lub usługa nabita na kasę fiskalną jest automatycznie prezentowana i przyjmowana przez terminal płatniczy, dzięki czemu nie ma potrzeby ręcznego przepisywania kwoty. Przyspiesza to czas ich przeprowadzania oraz zmniejsza ilość pomyłek. Transakcje kartami płatniczego zawarte są także w raportach kasowych.

Możliwa jest także rozbudowa kas fiskalnych online o PIN Pad, czyli zintegrowane z kasą urządzenie pozwalające na bezpośrednie przyjmowanie płatności bezdotykowych i potwierdzanie ich kodem PIN. W porównaniu z terminalem stacjonarnym, PIN Pad zajmuje mniej miejsca, jest bardziej poręczny i mobilny, a wiele jego wersji może pracować jako niezależne urządzenie do przyjmowania płatności również poza punktem sprzedaży.

Inne usługi realizowane przez terminale

Terminal nie musi służyć jedynie do płacenia kartą czy telefonem. Niektóre z dodatkowych usług mogą sprawdzić się w aptece czy placówce medycznej. Inne, takie jak doładowania telefonu czy możliwość opłacania rachunków, raczej nie będą miały tu zastosowania, warto jednak znać dodatkowe opcje. Do przydatnych funkcji terminali należą:.

Klient chętniej wybierze sklep czy usługodawcę, który umożliwi mu wygodną płatność, zgodną z jego przyzwyczajeniami. Konieczność wizyty w bankomacie przed skorzystaniem z usługi lub zrobieniem zakupów może skutecznie do nich zniechęcić.

  • Płatności kartą ePay
    Karty ePay to coraz popularniejsze karty przedpłacone, które mogą pełnić funkcję podarunku lub elementu programu lojalnościowego.
  • Płatność telefonem BLIK
    BLIK to stworzony przez polskie banki system płatności telefonem, dzięki któremu klient nie musi mieć przy sobie karty. Korzysta z niego ponad 3,5 mln klientów.
  • Płatność w walucie karty (DCC)
    DCC (Dynamic Currency Conversion) umożliwia wybór waluty, w której przeprowadzana jest transakcja pomiędzy złotówkami i walutą karty. Jest to rozwiązanie chętnie wykorzystywane przez zagranicznych turystów.

przeczytaj więcej o dodatkowych funkcjach terminali

Wyjdź klientowi naprzeciw

Klienci aptek i placówek medycznych nie wyobrażają już sobie braku możliwości płacenia kartą za towary i usługi związane ze zdrowiem. Decydując się na wysokiej jakości terminal, nie tylko umożliwiamy płatności bezgotówkowe, ale też zapewniamy klientom bezpieczeństwo i szybkość przeprowadzanych transakcji, a przede wszystkim – wygodę dokonywania płatności. Dodatkowe usługi terminali mogą z kolei zachęcić klienta do skorzystania z konkretnej placówki.

Najważniejsze jest jednak to, że wyposażeni w terminal płatniczy lub PIN Pad wpisujemy się w tendencje rynkowe i odpowiadamy na oczekiwania naszych klientów, umożliwiając im komfort i wygodę podczas zakupu, co sprzyja generowaniu wyższej sprzedaży i budowaniu lojalności konsumentów.

Powiązane artykuły

Masz pytania?
Potrzebujesz więcej informacji?

Zadzwoń teraz, aby porozmawiać o najlepszym rozwiązaniu płatniczym dla Twojej firmy.

Skontaktuj się z nami