Dlaczego warto przyjmować płatności bezgotówkowe?

Płatności kartą za zakupy i usługi są coraz bardziej powszechne, stając się nowym standardem rozliczeń. Naprzeciw tym oczekiwaniom i przyzwyczajeniom klientów masowo wychodzą przedsiębiorcy, którzy decydują się na instalację terminali POS jako podstawę obsługi w swoich punktach sprzedaży. Co ich do tego skłania?

Polska bezgotówkowa

Statystyki Narodowego Banku Polskiego pokazują, że do III kwartału 2019 r. w naszym kraju było zainstalowanych aż 867,7 tys. terminali POS[1] . Trend ten potwierdza także badanie „Przedsiębiorca w bezgotówkowym świecie” przeprowadzone przez Mastercard w 2018 r. Na jego podstawie można dostrzec, że coraz więcej przedsiębiorców docenia zalety akceptacji płatności bezgotówkowych i godzi się z faktem, że przyjmowanie kart stało się obecnie standardem.

Motywacją przedsiębiorców do instalacji terminali jest właśnie chęć odpowiedzi na trendy dotyczące nawyków zakupowych konsumentów. Połowa właścicieli firm zauważa, że liczba transakcji kartą wciąż rośnie. Co więcej, przedsiębiorcy traktują płatności bezgotówkowe za istotne już od początku swojej działalności – 31% z nich instaluje terminal zaraz po założeniu biznesu, a nie dopiero wtedy, gdy firma osiągnie odpowiednie przychody lub klienci zaczną dopytywać o możliwość płacenia kartą. Zachowanie przedsiębiorców jest zrozumiałe, ponieważ jedna piąta ankietowanych deklaruje, że płatności kartą stanowią 40-60% obrotów firmy w miesiącu, a u 33% jest to między 21 a 40%.

Do spopularyzowania płatności bezgotówkowych wśród firm przyczynił się także Program Polska Bezgotówkowa skierowany do małych i średnich przedsiębiorstw. Polega on na dofinansowaniu wprowadzenia w firmie terminalu i jego obsługi przez pierwsze 12 miesięcy użytkowania.

Program osiągnął sukces nie tylko w dużych miastach, ale także mniejszych miejscowościach, gdzie konsumenci często mieli problem z płatnościami kartą. Według komunikatu prasowego Fundacji z września 2019 roku, przy użyciu 200 tys. terminali zainstalowanych z pomocą Polski Bezgotówkowej zrealizowano do tamtej chwili transakcje za ponad 5,5 mld zł.

Wiele jest nadal do zrobienia, gdyż akceptowanie kart nie jest jeszcze powszechne, szczególnie w branży usług. Wg raportu Miesięcznika Finansowego Bank jednym z głównych powodów jest tu brak wiedzy na temat zalet płatności bezgotówkowych. Warto więc się zastanowić, co sprawia, że instalacja terminala płatniczego w firmie jest opłacalna.

Ważne przyzwyczajenia konsumentów

Od kiedy pod koniec XX wieku banki wprowadziły do obrotu pierwsze karty chipowe wyposażone w mikroprocesor, ten środek płatniczy zaczął stawać się coraz bardziej popularny. Było to związane między innymi z większym bezpieczeństwem transakcji niż w przypadku kart z paskiem magnetycznym.

Rewolucją okazały się karty zbliżeniowe. Wg statystyk Narodowego Banku Polskiego z trzeciego kwartału 2019 r., transakcje bezdotykowe stanowią na dzień dzisiejszy 86% wszystkich transakcji, co je st imponującym wynikiem. Powodem ich popularności jest szybkość i wygoda dokonywania zakupów.

Obecnie Polacy posiadają 42 miliony kart płatniczych i wyjątkowo chętnie ich używają. Dlatego też warto zauważyć nowe nawyki zakupowe konsumentów i dostosować do nich swój biznes.

Jest to także szansa na poszerzenie portfela klientów o tych, którzy korzystają jedynie z transakcji bezgotówkowych. Warto też monitorować nowe trendy na rynku, zwracając uwagę np. na rosnącą popularność płatności mobilnych, takich jak BLIK. Często wybierają je młodsi konsumenci, co pokazuje, jak może rozwijać się w przyszłości sytuacja na rynku płatności.

Nowoczesny biznes bezgotówkowy

Ze względu na rosnący trend płatności kartami i telefonami wśród klientów, firmy, które są w stanie zapewnić im obsługę płatności bezgotówkowych, mogą zdobyć przewagę konkurencyjną nad przedsiębiorstwami obracającymi jedynie gotówką.

Klient chętniej wybierze sklep czy usługodawcę, który umożliwi mu wygodną płatność, zgodną z jego przyzwyczajeniami. Konieczność wizyty w bankomacie przed skorzystaniem z usługi lub zrobieniem zakupów może skutecznie do nich zniechęcić.

Z kolei instalacja terminala płatniczego przynosi odczuwalne korzyści. Połowa ankietowanych w badaniu Mastercard stwierdziła, że umożliwienie klientom realizacji płatności bezgotówkowych wpłynęło na rozwój ich biznesu, czyli zwiększenie przychodów.

W handlu wynika to nie tylko z większej liczby osób odwiedzających dany sklep, ale także z wyższej wartości przeciętnego paragonu. Klient, który nie jest ograniczony ilością posiadanej w portfelu gotówki, jest skłonny robić większe zakupy. Ponadto dzięki szybkości bezgotówkowych transakcji można w ciągu dnia obsłużyć większą liczbę kupujących.

Obrót bezgotówkowy umożliwia także lepszą kontrolę nad finansami. Znika konieczność liczenia utargu i ręcznego wprowadzania wpływów. Zapisy wszystkich transakcji mogą pojawiać się od razu w systemie zintegrowanej z terminalem kasy fiskalnej. Ponadto przedsiębiorca nie musi zajmować się transportem i zabezpieczaniem gotówki.

Era cyfrowego pieniądza

Korzyści z akceptacji transakcji bezgotówkowych są niewątpliwe a koszty obsługi i instalacji terminali POS coraz niższe. Wszystko to powinno skłonić przedsiębiorców do ograniczenia roli gotówki w biznesie.

Przechodząc do obrotu cyfrowym pieniądzem, firmy zaspokajają potrzeby konsumentów oraz realnie zwiększają zyski. Rozwoju technologii płatności nie da się zatrzymać, dlatego wdrożenie transakcji bezgotówkowych wydaje się być dla przedsiębiorców nieuniknione. Nie jest to jednak straszna perspektywa, bowiem nowoczesne formy rozliczeń mają same zalety, zarówno dla firm, jak i konsumentów.

Powiązane artykuły

Masz pytania?
Potrzebujesz więcej informacji?

Zadzwoń teraz, aby porozmawiać o najlepszym rozwiązaniu płatniczym dla Twojej firmy.

Skontaktuj się z nami